Psychologička šokuje: Len klameme Bruselu. Rómske deti sa trápia.

Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
Beáta FurdováFoto: Postoj/Tomáš Puškáš
Publikované
3 min. čítania

Psychologička Beáta Furdová z Centra poradenstva a prevencie v Trebišove sa roky venuje rómskym deťom z vylúčených komunít. Po tom, čo hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská obvinila psychológov, že nespravodlivo posielajú rómskych žiakov do špeciálnych škôl, sa spolu s kolegami rozhodla brániť. Tvrdí, že realita v teréne je omnoho zložitejšia, než si úradníci v Bratislave vedia predstaviť.

„Povedali sme si, že sa musíme ozvať, pretože sa na nás často poukazuje akoby na vinníkov za to, ako to so stavom veľkej časti Rómov u nás vyzerá,“ povedala pre Postoj.

„Cítili sme ako psychológovia, ktorí s nimi dennodenne pracujeme v ťažkých podmienkach, že už musíme niečo povedať na našu obranu,“ vysvetlila.

„Deti žijú medzi potkanmi a rodičmi, ktorí pijú alebo fetujú“

Furdová opisuje alarmujúce životné podmienky, v ktorých mnohé rómske deti vyrastajú. „Veľká časť detí, s ktorými sa každodenne stretávame, žije v chatrčiach, špine, medzi potkanmi a pred očami majú rodičov, ktorí fajčia, pijú alebo fetujú. Jednoducho zúfalé podmienky,“ hovorí.

Podľa nej sa peniaze, ktoré rodiny dostávajú, k deťom často ani nedostanú. „Rodičovský vzor nemajú žiaden. Ony vidia toto – otec ani mama do práce nechodia, sú doma a žijú z toho, že majú veľké potomstvo, na ktoré poberajú dávky,“ povedala pre Postoj.

Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
Najväčšia reforma školstva za 20 rokov: Čo sa zmení pre deti?

„Inklúzia nefunguje tak, ako si to predstavujú úradníci“

Psychologička upozorňuje, že tlak na prehnanú inklúziu detí z vylúčených komunít zlyháva. „Inklúzia je krásna vec a je to super, ak dokážeme pomôcť znevýhodnenému dieťaťu. My sme to však poňali nesprávne. Myslíme si, že keď do debničky so zdravými jablkami vložíme jedno či dve červivé, tak zvyšné jablká ich ozdravia. Tak to nefunguje, stane sa skôr opak,“ vysvetlila.

Podľa Furdovej to dopadá zle nielen na samotné rómske deti, ktoré sa trápia, ale aj na ostatných žiakov, ktorí kvôli tomu strácajú tempo. „U nás sa na špeciálne školy pozeráme s averziou. Podľa mňa však boli pre deti zo znevýhodneného prostredia, ktoré zaostávajú, nastavené veľmi dobre. Z týchto špeciálnych škôl vychádzajú gramotné deti,“ povedala.

Naopak, z bežných škôl podľa nej často odchádzajú žiaci bez základných vedomostí, pretože nezvládajú tempo a roky zažívajú len neúspech. „Je dobré pre týchto žiakov, ak sa tam roky trápia, prepadávajú, zažívajú neúspech a podliehajú frustrácii?“ pýta sa psychologička.

Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
Čo čaká tisíce detí v špeciálnych školách? Ministerstvo chystá zásadný krok.

„Štát sa tvári, že pomáha, ale realitu nevidí“

Beáta Furdová tvrdí, že štátne projekty a reformy pre rómske komunity neprinášajú výsledky. „Prúdia tu celé roky státisíce eur do neefektívnych projektov, ktoré sa míňajú účinku, lebo nevychádzajú zo skutočných potrieb ľudí z týchto komunít,“ povedala.

Podľa nej sa mnohé iniciatívy robia len preto, aby Slovensko formálne splnilo záväzky voči Bruselu. „Mnoho projektov, iniciatív či aktivít sa robí iba preto, aby sme nečelili žalobám či pokutám z Európskej únie a aby sme jej tým zalepili oči,“ uviedla.

Problém je podľa nej hlbší – súvisí s chudobou a stratou hodnôt. „Ťažko bude pre ľudí v marginalizovaných komunitách vzdelávanie hodnotou, keď nemajú základné podmienky na aspoň aký-taký dôstojný život,“ upozornila.

„Nie som rasistka, hovorím len to, čo vidím“

Furdová hovorí, že za svoje postoje čelí kritike. „Keď som na rôznych fórach veci otvorene pomenovala, ľudia z Bratislavy na mňa pozerali ako na rasistku, ktorá chce týmto ľuďom iba zle. To predsa nie je pravda,“ povedala pre Postoj.

Dodala, že sama má dobré skúsenosti s mnohými Rómami, ktorí sa snažia zmeniť svoj život. „Strašne mi je ľúto tých, ktorí žijú v biede, ale, prepáčte, dennodenne vidím, čo sa tu reálne deje,“ dodala.

Psychologička zároveň kritizuje sociálny systém, ktorý podľa nej motivuje niektoré rodiny k zneužívaniu dávok. „Rodičia podporujú svoje nedospelé dcéry, aby rodili deti, pretože si ich potom berú do náhradnej starostlivosti a dostávajú na ne peniaze. Tento sociálny systém treba totálne opraviť,“ tvrdí.

Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
V Bystranoch chodia do školy na dve zmeny: Ministerstvo hrozí zákazom!

„Nie sme sibyly z východu“

Furdová odmieta tvrdenia, že psychológovia posielajú rómske deti do špeciálnych škôl bez dôkazov. „Ak by niekto videl, ako sa im snažíme pri diagnostike napomôcť, aby sme z nich aspoň čo-to dostali, padli by všetky obvinenia o tom, že ich posielame do špeciálnych škôl na základe jedného pohľadu,“ hovorí.

„Nehráme sa na ‚sibyly z východu‘, ale po rokoch praxe už často vidíme aj na základe neverbálnych prejavov, kam to smeruje,“ dodala.

Psychologička Beáta Furdová pre Postoj tvrdí, že štát len predstiera pomoc Rómom. Projekty nefungujú a deti žijú v biede a bez šance.
Školská inšpekcia: Rómske deti končia v špeciálnych školách zbytočne.

Súvisiace články

No stories found.

Najčítanejšie

No stories found.

Prémium

No stories found.
Roma Television - správy, krimi, kultúra, zaujímavosti o Rómoch
romatv.sk