Minister školstva Tomáš Drucker avizuje plán na rediagnostikovanie detí v špeciálnych školách s cieľom zistiť, či sú do nich zaradené opodstatnene. Tento krok reaguje na dlhodobé výhrady zo strany odborníkov i Európskej komisie, ktorá Slovensko žalovala za vysoký počet rómskych detí v špeciálnych školách.
V špeciálnych školách je momentálne približne 25-tisíc detí. Podľa psychologičky Sone Kupcovej je neoprávnené zaradenie do takejto školy pre dieťa veľkým hendikepom.
„Po skončení špeciálnej školy má dieťa obmedzený výber stredných škôl a nedosiahne potrebnú úroveň vzdelania, čo ovplyvňuje jeho uplatnenie na pracovnom trhu. To často vedie k nižším zárobkom a obmedzeným možnostiam.“
Minister Drucker zdôraznil, že rediagnostika sa bude týkať všetkých detí vo veku 6 až 10 rokov, bez ohľadu na ich pôvod. „Chceme rediagnostikovať všetky deti, aby sme predišli akýmkoľvek pochybnostiam o ich zaradení,“ uviedol minister.
Tento plán však predstavuje značnú výzvu pre centrá poradenstva a prevencie, ktoré diagnostiku vykonávajú. Podľa Jany Lednickej, riaditeľky jedného z centier, súčasná kapacita personálu nestačí na zvládnutie takého rozsahu práce. „Nemáme dostatok odborných zamestnancov na vykonanie celoplošnej rediagnostiky,“ varovala.
Okrem rediagnostiky ministerstvo školstva plánuje spustiť národný projekt, ktorého súčasťou budú adaptačné triedy na základných školách. Katarína Kohútiková z ministerstva očakáva, že tieto zmeny pomôžu napraviť situáciu s nadpriemerným zaraďovaním rómskych detí do špeciálnych škôl a zároveň vytvoriť podmienky na ich lepšiu inklúziu do hlavného prúdu vzdelávania.
Ako a kedy sa rediagnostika zrealizuje, zatiaľ nie je jasné. Ministerstvo však rokuje s odborníkmi a zástupcami špeciálnych škôl, aby našlo najlepšie riešenie tejto zložitej situácie.