
Štátna školská inšpekcia upozorňuje na alarmujúce zlyhania v diagnostike detí prijímaných do špeciálnych škôl. V školskom roku 2024/2025 muselo až 79 percent žiakov podstúpiť rediagnostické vyšetrenie – ide o bezprecedentný nárast, ktorý podľa inšpekcie poukazuje na vážne odborné a systémové zlyhania.
Najväčšie riziko podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej hrozí deťom z marginalizovaných rómskych komunít. Tie bývajú nesprávne klasifikované a následne zaradené do špeciálneho vzdelávania, hoci to ich reálnym schopnostiam nezodpovedá.
„Takýto podiel rediagnostík je bezprecedentný a svedčí o tom, že systém diagnostiky prestáva plniť svoju ochrannú funkciu,“ upozorňuje Štofková Dianovská.
Inšpekcia zistila, že psychologické vyšetrenia prebiehajú často len jednorazovo, pričom sa používajú neštandardizované nástroje nevhodné pre slovenské podmienky alebo kultúrne špecifiká detí z rómskych komunít. Viaceré školy dokonca prijímali deti do špeciálneho vzdelávania bez platného odborného odporúčania. Chýbajú aj individuálne vzdelávacie plány a odborné odporúčania poradenských zariadení sa často ignorujú.
„Pochybenia v diagnostike vedú k reťazcu ďalších zlyhaní – od nesprávneho zaradenia žiaka až po neadekvátny spôsob jeho vzdelávania,“ dodala hlavná školská inšpektorka. Podľa nej ide o porušenie základného práva dieťaťa na primerané vzdelanie.
Závažné nedostatky sa týkajú aj materiálneho a personálneho vybavenia škôl. Mnohé inštitúcie nemajú dostatok špeciálnych pedagógov, školských psychológov či logopédov. Chýbajú tiež učebné pomôcky, najmä pre deti s autizmom, a niektoré školy sú nútené fungovať v dvojzmennej prevádzke.
„Ak má byť inklúzia viac než len deklarovanou hodnotou, musíme zásadne zmeniť spôsob, akým diagnostikujeme deti a aké podmienky im v školách vytvárame,“ uzavrela Štofková Dianovská.
Inšpekcia preto apeluje na zodpovedné inštitúcie, aby bezodkladne posilnili odborné kapacity, zaviedli kultúrne citlivé štandardy a zabezpečili rovnosť vo vzdelávacích príležitostiach pre všetky deti.