Prečo sa deti o Rómoch v školách neučia? Rada Európy to chce zmeniť.

Rada Európy chce, aby sa rómska história stala súčasťou školských osnov. Cieľom je viac rešpektu, poznania a menej predsudkov.
Prečo sa deti o Rómoch v školách neučia? Rada Európy to chce zmeniť.
V Bratislave sa uskutočnila tematická návšteva expertov Rady Európy.Foto: Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity
Publikované
2 min. čítania

Na dejepisných hodinách sa učíme o rímskej ríši, o francúzskej revolúcii aj o holokauste. No len málokde sa spomína, že obete nacizmu boli aj Rómovia – alebo že rómske dejiny sú súčasťou dejín Európy. To sa má zmeniť.

Rada Európy spustila iniciatívu, ktorá má dostať históriu Rómov a kočovníkov priamo do školských osnov. Cieľom je, aby deti rozumeli nielen dejinám väčšinového národa, ale aj menšín, ktoré s nimi žijú po stáročia.

„Učiť o rómskej histórii nie je len o doplnení učebníc. Je to krok k spravodlivejšiemu pohľadu na realitu a k budovaniu rešpektu medzi ľuďmi,“ zaznelo počas návštevy expertov Rady Európy v Bratislave.

Rómovia patria do histórie Európy

Podľa programovej manažérky Rady Európy Oany Tabă by žiaci mali vedieť, že Rómovia sú súčasťou Európy už celé stáročia. „Je dôležité, aby si učitelia a mladí ľudia uvedomovali, že Rómovia sú súčasťou európskej spoločnosti už viac ako sto rokov. Ľudia, ktorí s nami žijú, by o nás mali vedieť viac a mali by pochopiť, že sme v tom všetci spolu,“ povedala.

Na Slovensku však rómska história zatiaľ v osnovách chýba. Väčšina žiakov sa o Rómoch dozvie len v súvislosti so súčasnými sociálnymi problémami, nie ako o národe s bohatou kultúrou, jazykom a tragickými dejinami.

Chcú prepojiť školy, múzeá aj umelcov

Cieľom novej iniciatívy je, aby sa rómske dejiny a kultúra učili nielen z kníh, ale aj prostredníctvom zážitkov a projektov – napríklad exkurzií, workshopov či spolupráce s rómskymi umelcami.

Odborníci navrhli, aby sa téma rómskeho holokaustu a dejiny rómskych komunít stali súčasťou dejepisu či občianskej náuky. Zároveň odporúčajú väčšiu podporu školám, ktoré už dnes pracujú s interkultúrnym vzdelávaním, ako je napríklad Základná škola v Zlatých Klasoch, kde sa deti učia o rómskej kultúre a histórii prostredníctvom projektov a hudby.

Počas diskusií v Bratislave sa otvorila aj otázka rómskeho jazyka. Hoci ho ako materinský používa približne 70 percent Rómov na Slovensku, vyučuje sa len na deviatich školách v celej krajine. To je podľa expertov v rozpore s právom na vzdelávanie v materinskom jazyku, ktoré garantuje Ústava SR.

„Iba ten žiak, ktorý vie, odkiaľ pochádza, si vie naplánovať svoj život a budúcu kariéru,“ zaznelo počas stretnutia.

Rada Európy aj slovenský Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity sa zhodli, že práve vzdelávanie je kľúčom k zmene postojov. Ak sa budú deti učiť o Rómoch ako o rovnocennej súčasti dejín, spoločnosť môže byť spravodlivejšia a tolerantnejšia.

„Otázky ako obrana našej demokracie sa týkajú nás všetkých. Všetci sme na jednej lodi. Je dôležité, aby sme sa navzájom spoznávali, najmä v školskom prostredí,“ zdôraznila Oana Tabă.

Súvisiace články

No stories found.

Najčítanejšie

No stories found.

Prémium

No stories found.
Roma Television - správy, krimi, kultúra, zaujímavosti o Rómoch
romatv.sk