Na Slovensku vznikne Rómsky mediálny dom. Má zmeniť pohľad na Rómov.

Rómsky mediálny dom za 20 miliónov eur plánujú spustiť v roku 2027. Má dať Rómom hlas, kultúru aj vlastné príbehy.

Na Slovensku vznikne Rómsky mediálny dom, ktorý má dať Rómom silnejší hlas a ukázať ich život taký, aký naozaj je. Za projektom stojí Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity na čele s Alexandrom Daškom.

Cieľom je, aby Rómovia mohli sami rozprávať svoje príbehy. Obsah budú tvoriť rómski novinári, aktivisti či odborníci. Tento projekt má pomôcť bojovať proti predsudkom a zároveň podporiť začlenenie Rómov do spoločnosti.

„Ide v prvom rade o štyri televízne štúdiá v Bratislave, v Banskej Bystrici, v Košiciach a v Dunajskej Strede, aby sme podchytili aj maďarských Rómov. Ide o vytvorenie takisto aj rádia, internetových portálov, rómskej tlačovej agentúry, ktorá bude prepojená cez tlačovú agentúru SITA a TASR a časom aj cez všetky tlačové agentúry Európskej únie,“ povedal splnomocnenec Daško pre Roma Television.

Rómsky mediálny dom má byť moderným centrom, ktoré bude vyrábať rôzny obsah – od správ, cez dokumenty a podcasty, až po kultúrne a vzdelávacie relácie. Hlavným cieľom je nielen dať Rómom možnosť vyjadriť sa, ale aj priblížiť ich úspechy, kultúru a každodenný život väčšine Slovákov.

„Priznám sa, že už mi to lezie na nervy, keď ukazujeme len Rómov v chatrčiach, deti ako behajú holé v zime a áno, postupne sa to mení, ale my už musíme ukazovať aj tie pozitívne vzory. Okrem verejnoprávnej televízie (STVR), kde je veľmi malý priestor na to, aby sme ukazovali tie pozitívne rómske vzory, tak mainstreamové médiá nemajú žiadny záujem,“ hovorí rómsky splnomocnenec.

Nový mediálny dom vzniká ako reakcia na to, ako sa o Rómoch často hovorí v médiách – väčšinou negatívne, bez toho, aby sa ukázala rôznorodosť tejto skupiny. Cieľom je, aby Rómovia mohli sami rozhodovať, ako sa o nich bude písať a hovoriť. Okrem toho sa projekt zameria aj na vzdelávanie vylúčených komunít – aby ľudia lepšie rozumeli médiám a vedeli ich využívať.

Súčasťou projektu budú aj workshopy a kurzy pre tých, ktorí sa chcú naučiť pracovať v médiách – napríklad žurnalistiku, prácu s kamerou či digitálne technológie. Absolventi môžu následne pracovať v mediálnom dome alebo v iných médiách. Takto by mala vyrásť nová generácia rómskych novinárov.

Projekt je financovaný najmä z európskych peňazí. Presná suma zatiaľ nie je známa, keďže rozpočet ešte nie je hotový. Predpokladá sa však, že pôjde o niekoľko miliónov eur.

Pripravovaný mediálny dom čelí aj kritike. Niektorí opoziční politici a aktivisti hovoria, že rómska komunita má iné, dôležitejšie problémy ako sú médiá – napríklad bývanie či infraštruktúra v osadách. Podľa nich by sa peniaze mali investovať skôr tam.

„Na to, my finančné prostriedky ešte nemáme, my ich musíme zháňať. Keď ich zoženieme, bude mediálny dom, keď ich nezoženieme, tak nebude. To čo je určené na riešenie rómskej problematiky a ich finančné alokácie, to je nemenné a nedotknuteľné, čiže nikto sa týchto peňazí nebude dotýkať a to ide tam kam treba.“

Spustenie Rómskeho mediálneho domu je naplánované na rok 2027. Dovtedy chce úrad splnomocnenca nájsť peniaze, priestory a zamestnancov, aby mohol projekt naštartovať.

Na Slovensku vznikne Rómsky mediálny dom. Má zmeniť pohľad na Rómov.
Daško pod paľbou: Milióny idú na stromčeky či na mediálny dom.

Súvisiace články

No stories found.

Najčítanejšie

No stories found.

Prémium

No stories found.
Roma Television - správy, krimi, kultúra, zaujímavosti o Rómoch
romatv.sk